Elektrisch rijden: de actieradius van je accu

Elektrisch rijden is in opmars en dat kan iedereen zien; veel milieubewuste consumenten willen hun klassieke auto met een verbrandingsmotor vervangen door een elektriciteit aangedreven voertuig, maar dan wel één met een goede actieradius.

Dit artikel gaat in detail over de actieradius van je accu én hoe je hem kunt opladen!

Wat betekent actieradius?

De actieradius van een elektrische wagen bepaalt hoe ver je met je wagen zult kunt rijden zonder de wagen extra op te laten, en wordt ook wel de “afstandsduur” genoemd.

Deze actieradius is afhankelijk van de kwaliteit én capaciteit van de accu, met gevolg dat hoe meer kilometers in één oplaadbeurt passen, hoe duurzamer de wagen is.

Hoe ver kom je met een volle accu?

De actieradius bepaalt dus het bereik van de wagen, en is enerzijds afhankelijk van de grote van de accu van de wagen, maar anderzijds ook van het rijgedrag van de chauffeur en zelfs het verkeer.

Steeds groter bereik

Met zijn toenemende populariteit blijven de elektrische auto’s in de aandacht staan, en wordt ook meteen duidelijk dat er meer autofabrikanten zijn die het aanbod van elektrische wagens willen verbeteren en daarbij ook hun pijnpunten blijven verbeteren.

Volgens verschillende Amerikaanse studies reist de gemiddelde chauffeur minder dan 50 kilometer per dag, waardoor een elektrische auto met een gemiddelde actieradius van een 300 kilometer dus ruimschoots voldoende is. Toch blijkt dat de actieradius één van de grootste struikelblokken zijn voor consumenten die de stap naar elektrische wagens willen zetten. Vandaar dat de internationale autosector zich hier dan ook op focust.

Invloed van rijgedrag

Ook het rijgedrag heeft invloed op de actieradius, zo belasten kortere routes met veel start- en stoppunten de accu zwaarder dan langere ritten aan een constant tempo.

Het spreekt voor zich dat je rijmodus (economisch of sportief) en het verbruik (zoals de airco) ook een impact op je accu en actieradius zullen spelen.

Actieradius in de winter

Ook in de winter is het verbruik hoger, waardoor de actieradius dus kleiner zal zijn. Het verschil tussen een gemiddelde rit in december en hetzelfde traject in juni kan zo zelfs oplopen tot 30 procent.

Hoeveel kost een volle accu?

Zoals aangegeven ligt de aankoopkost van de elektrische wagen hoger, maar ligt het effectieve verbruik lager dan die van een verbrandingsmotor.

Om het verbruik theoretisch te berekenen met een gemiddelde kost per kilometer, gaan we er van uit dat de gemiddelde wagen wagen een actieradius van 300 kilometer heeft, met een accu van 35 kWH. De ene wagen is natuurlijk veel duurzamer dan de andere, en rijdt bijgevolg zuiniger.

Gebaseerd op deze gegevens, bereken we hieronder de kost per kilometer bij het opladen van je elektrische wagen.

Thuis opladen zonder zonnepanelen: 2.3 cent/km

De gemiddelde Belgische stroomleverancier biedt een eindprijs voor 20 cent per kWH wat wilt zeggen dat een auto met een accu van 35 kWH voor ongeveer 7 euro is opgeladen.

Bij een actieradius van 300 km per uur, betaal je dus minder dan 2.3 cent per kilometer. Ter vergelijking, bij diesel ligt dit op 8 cent per kilometer, en bij Benzine komt dit zelfs op 14 cent per kilometer.

Pro tip: Bij de meeste elektrische wagens kan je aangeven tussen welke tijdstippen ze moeten opladen; als je in aanmerking komt voor nachttarief, kan het dus zelfs nog goedkoper!

Thuis opladen met zonnepanelen: Gratis

Bezit je thuis een laadpaal die in connectie staat met zonnepanelen? Dat laad je eigenlijk gratis op, op voorwaarde dat je zonnepanelen energie genereren.

Een oplaadpaal en zonnepanelen laten installeren is natuurlijk ook niet gratis, maar er bestaan wel verschillende subsidies voor het zetten van oplaadpalen.

Openbare laadpalen bij grootwarenhuizen: Gratis

In Belgie zijn er verschillende grootwarenhuizen die gratis laadpalen ter beschikking stellen, zo zijn daar de IKEA (meestal 11kWH), of Lidl (meestal 50kWH).

In Nederland zijn er ook verschillende winkels (Albert Heijn, Jumbo,..) waar hun klanten gratis kunnen opladen.

Openbare laadpalen bij publieke parkeerplaatsen: 3.5 cent/km

In Belgie zijn er verschillende energieleveranciers die elektrische laadpalen bij parkeergarages of andere publieke parkeerplaatsen hebben geplaatst. Doorgaans kosten die 30 cent per kWH (inclusief BTW), wat bij een volle tank dus al snel 10 cent per kilometer kosten.

Duurzaam rijden - Tesla actieradius

Openbare laadpalen langs de snelweg: 7 cent/km

Bij tankstations langs de autostrade zijn er regelmatig snellaad plekken te vinden, waar je op een half uur een volledige accu hebt opgeladen. Hierdoor zijn deze snelladers ook een stuk duurder dan thuis, en kosten ze ongeveer 60 cent per kWH.

Om de wagen met een accu van 35 kWH dan volledig op te laden, ben je ongeveer 7 cent per kilometer kwijt.

Hoe lang gaat een accu mee?

Bij elektrische auto’s is de accu dus inderdaad een cruciaal onderdeel. De grootste valkuil bij het elektrisch rijden is de levensduur van je accu. De kosten om een accu te vervangen zijn enorm, vandaar dat sommige consumenten zich daar ook voor verzekeren.

Leeftijd van de accu

In principe houdt je accu zijn capaciteit vijf tot tien jaar. Dit is natuurlijk afhankelijk van de soort auto, het gebruik ervan en of hij opgeladen wordt met een snellaadstation of thuis.

Omdat alle fabrikanten van elektrische wagens beseffen dat hun accu’s een cruciaal onderdeel zijn, blijven zij natuurlijk hun nieuwe accu’s verder door ontwikkelen.

Oplaadlimiet

Omdat de accu van een elektrische wagen opgebouwd is uit verschillende cellen, kan het zijn dat de capaciteit ervan minder wordt als eentje van die cellen defect raakt. Als je rijdt ten opzichte van zo’n beschadigde cel dan neemt je actieradius af en krijg je ook meer stroomverlies bij die cel.

Het is mogelijk om zo’n beschadigde cel uit de accu te halen en vervangen door eentje die niet defect is. Dat kan volledig geschieden zonder bewerking van de andere cellen én je hebt dan weer volop capaciteit in je accu.

Koeling van de accu

Omdat de accu opgewarmd kan worden door het verliezen van energie, is koeling ervan erg belangrijk. Accumulatoren zijn gebouwd om warmte af te geven en dat doet dan automatisch je airco achterin of een speciale koudemiddel in je auto.

Dit proces brengt wel wat extra onderhoud met zich mee want er moet ook regelmatig water bijgevuld worden als het vloeistofniveau daalt.

Garantie op de accu van een elektrische wagen

Zoals bij elk elektronisch product dat je in België koopt zit een wettelijke fabrieksgarantie van 2 jaar, al moeten we zeggen dat de meeste (asiatische) automerken een langere garantietermijn aanbieden tot wel 7 jaar.

Een bijkomstige garantie afsluiten lukt meestal ook, maar dat is dan tegen een meerprijs.

Een accu vervangen

Met de voortdurende ontwikkeling bij elektrische wagens en door de slijtage aan accupakketten, ligt de gemiddelde levensduur van een accu op 250 000 tot 300 000 kilometers.

Hoewel het daarna nog steeds mogelijk is om zo’n accupakket te vervangen, het is het duurste onderdeel aan de elektrische auto. Met die reden zijn er veel consumenten die de accu van hun elektrische wagen verzekeren.