Hoeveel kost een elektrisch voertuig in Belgie?

De toename van de elektrische wagens is een trend die we in Belgie mogen verwachten. Om ervoor te zorgen dat je op de hoogte blijft, hebben we hieronder alle informatie over kost van een elektronisch voertuigen in 2021 samengevat.

Zoals je kan zien, investeren de vlaamse overheid in de sector met behulp van subsidies, en bieden de Belgische verzekeringsmaatschapijen mooie voorwaarden en premies aan.

Alle kosten opgelijst

Wij hebben alle regels even opgelijst, om een duidelijk overzicht te maken van de investering die nodig is voor het kopen van een elektrisch voertuig.

Elektrische wagens zijn duurder in aankoop

Je ziet steeds meer elektrische wagens in het straatbeeld verschijnen, en dat ondanks de aankoopprijs van een elektrische wagen. Wanneer we elektrische voertuigen vergelijken met verbrandingsmotoren, merken we dat er een prijsverschil is dat tot meer dan 10.000 euro verschil kan oplopen.

De rede voor deze meerprijs? Het feit dat alle autofabricanten momenteel nog teveel moeten investeren in het ontwikkelen (en innoveren) van de batterijen.

Prijsverschil almaar kleiner

Doordat de eerste elektrische wagens al meer dan 10 jaar geleden op de markt verscheen én omdat de meeste autofabrikanten ondertussen al hun eigen elektronische wagen hebben uitgebracht, liggen de Research en Development investeringen voor het ontwikkelen van de accu’s al een stuk lager.

Een tweede aspect dat het prijsverschil verkleint, is het feit dat er meer elektrische wagens op de markt komen. Enerzijds van concurrenten, maar anderzijds ook van de tweedehandsmarkt.

Meer waard op de tweedehandsmarkt

Het voordeel aan het feit dat elektrische wagens in aankoopprijs duurder zijn, is natuurlijk dat ze op de tweedehandsmarkt ook meer waard zijn in vergelijking met benzine- en dieselwagens.

Subsidies en belastingen

Om deze investering te reduceren, heeft de Vlaamse overheid verschillende subsidies gecreeerd, om zo de aankoop van een elektrische wagens te stimuleren. Dit omdat de duurde aankoopprijs voor verschillende consumenten een té grote drempel bleek te zijn.

Eerlijk toegegeven, de meeste van deze 6 subsidies zijn gericht naar bedrijfswagens voor werknemers:

  • EV’s zijn vrijgesteld van BIV (Belasting op Inverkeerstelling) en verkeersbelasting
  • Verlaagde voordeel-alle-aard voor werknemers
  • Lokale premies bij steden en gemeente
  • 100% fiscale aftrekbaarheid voor bedrijfswagens
  • 25% investeringsaftrek voor laadpalen
  • Vlaamse premie voor thuisbatterijen

Verzekeringspremies en kortingen

Doordat de actieradius van de accu van een elektrische wagen lager ligt dan een klassieke wagen, leggen deze elektrische auto’s ook minder kilometers af op jaarbasis. Het feit dat de levensduur van de accu meestal het zwakste punt zijn van een elektrische wagen, zorgt er ook voor dat het niet ondenkbaar is dat deze na 10 jaar vervangen zal moeten worden.

Het is dus overduidelijk dat chauffeurs van elektrische wagens andere behoeften hebben als de chauffeurs van verbruiksmotoren, en enkele Belgische verzekeraars zien daar opportuniteiten in .. wat resulteert in kortingen en betere premies.

Kostprijs van opladen

Wanneer we de actieradius van de accu’s van elektrische wagens bekijken, dan kunnen we een theoretische prijs voor het opladen, en komen we op deze ranking uit:

  • Thuis opladen zonder zonnepanelen: 2,3 cent per kilometer
  • Thuis opladen met zonnepanelen is gratis, exclusief de instalatiekosten
  • Opladen bij openbare laadpalen bij specifieke grootwarenhuizen: gratis
  • Opladen aan openbare laadpalen op publieke parkeerplaatsen: 3,5 cent per km
  • Opladen aan snelladers langs de snelweg: 7 cent per km

En om deze prijzen in een perspectief te plaatsen:

  • Diesel tanken: 8 cent per km
  • Benzine tanken: 14 cent per km

Met andere woorden; de prijs om elektrisch te rijden ligt sowieso lager dan wanneer je een verbrandingsmotor gebruikt.

Elektrisch rijden is goedkoper in onderhoud

Bij de klassieke wagen zijn veel van de klasieke onderhoudskosten zoals het vervangen van een distributieriem of de koppelingen gelinkt aan hun verbruiksmotoren, maar bij een elektromotor worden de onderhouds- en slijtage kosten bijna herleid naar nul.