Een elektrische wagen opladen, hoe werkt het?

De snelheid waarmee je een elektrische wagen zich opladen hangt af van het vermogen van de laadpaal, de laadpoort van de wagen en de capaciteit van de wagen.

Welke soort oplader kies ik?

Er zijn verschillende soorten opladers die worden aangeboden: een stopcontact van een huis, een laadpaal, of een snellader.

Thuis opladen met een stopcontact: 2.3 kWH

Bij alle elektrische wagens wordt een kabel met adapter meegeleverd door de autofabrikant, waarmee je de wagen in een standaard stopcontact kunt opladen.

Een stopcontact thuis laad ongeveer 2.3 kWH op, waardoor een auto batterij van 30 kWH dus meer dan 13 uur nodig heeft om zich volledig op te laden.

Opladen met een laadpaal: 11 kWH

Consumenten die thuis met behulp van subsidies een laadpaal plaatsen, of op een openbare parkeerplaats opladen kiezen meestal voor een 3-fasige wisselstroom aansluiting, omdat deze 11 kWH kan aanleveren. Hierdoor laad je meteen een stuk sneller op.

Een accu van 30 kWH heeft in dit scenario ongeveer 3 uur nodig om zich volledig op te laden.

Opladen met een snellaadpaal: 350 kWH

Een snellaadpaal zorgt ervoor dat de stroom die hij aan de elektrische auto levert al van wisselstroom omgevormd is tot gelijkstroom, waardoor het opladen een stuk sneller gaat. Zo kan je een accu van 30 kWH in minder dan 10 minuten volledig opladen, al stoppen de meestel snelladers al aan 80% om overhitting te voorkomen.

Deze snellaadpalen zijn vooral op autostrades te vinden, en zijn een stuk duurder in aankoop omdat ze een extra omvormer bezitten.

Welke stekker aansluitingen heb je nodig?

Elke elektrische wagen heeft één of meer aansluitingen, waardoor je ook verschillende laadkabels of stekkers kunt gebruiken.

Type 1, de Yazaki stekker

Type 1, de Yazaki stekker

Deze aansluiting zijn in Verenigde Staten en Japan de standaard, maar zijn zeker ook beschikbaar in Belgie.


Type 2, de Mennekes stekker

Type 2, de Mennekes stekker

De Mennekes aanluiting is de standaard voor openbare laadpunten in Europa, en kan tot 44kW (400V/64A) laden – iets wat de meeste laadpalen zelfs niet aanbieden.


Combo type 2 stekker

De Combo stekker voor snelladen

Sinds 2017 is de Type 2 combo stekker voor elektrische auto’s in omloop, en bij de meeste recente elektrische wagens is deze aansluiting ook de standaard aan het worden. Dit omdat deze stekker zowel geschikt is voor wisselspanning als gelijkspanning (snelladen).

Tips voor het opladen van een elektrische wagen?

Omdat het opladen van een elektrische wagen wat tijd vergt, raden we vooral aan om zoveel mogelijk preventief op te laden. Verder kan het interessant zijn om deze tips te volgen

Niet alle laadpalen zijn beschikbaar

We hebben het zelf al meegemaakt: op onze app staat de laadpaal beschikbaar aan 50 kWH, maar eenmaal toegekomen werkt de paal niet, is hij bezet of geeft hij een maar 11 kWH af. Wacht dus niet met laden tot op het laatste moment.

Gebruik een lange oplaadkabel

Het is niet ongebruikelijk dat er een auto tussen je parkeerplaats en de laadpaal staat, of dat de laadpaal zelf een afstandje van de parkeerplaats staat.

Zorg dat je jezelf kunt bezighouden

Je zult op je route niet altijd de snelste laadpaal vinden, neem dus gerust wat leesvoer mee zodat je jezelf tijdens het opladen niet kunt vervelen.

Stroomleverancier of zonnepanelen

Eén van de redenen waarom we aanraden om te investeren op zonnepanelen, is omdat de kostprijs van het opladen dan gereduceerd is tot de gesubsidieerde installatiekosten. Natuurlijk; niet iedereen heeft thuis de plaats en ruimte voor zonnepanelen, vandaar kan het ook handig zijn om even te kijken welke prijs je energieleverancier jou levert.

Thuis een laadpaal plaatsen

De meeste consumenten laden thuis op, enerzijds omdat ze dan sochtends volledig opgeladen kunnen vertrekken, anderzijds omdat het sowieso de goedkoopste oplossing is.

Wat kost het opladen van een elektrische wagen?

Hoewel de aankoopprijs van een elektrische auto doorgaans duurder is, ligt de prijs van het effectieve verbruik lager dan die van een verbrandingsmotor. We hebben de theoretische kostprijs van het opladen eerder al even berekend:

  • Thuis opladen zonder zonnepanelen kost ongeveer 2,3 cent per kilometer
  • Thuis opladen met zonnepanelen is gratis, exclusief de instalatiekosten
  • Opladen bij openbare laadpalen bij specifieke grootwarenhuizen: gratis
  • Opladen aan openbare laadpalen op publieke parkeerplaatsen: 3,5 cent per km
  • Opladen aan snelladers langs de snelweg: 7 cent per km

En om het in perspectief te plaatsen:

  • Diesel tanken: 8 cent per km
  • Benzine tanken: 14 cent per km

Wat zijn laadpassen?

Een laadpas is vergelijkbaar met een tankkaart: Je kan er gemakkelijk en snel contactloos je laadsessie mee betalen, en aan het einde van elke maand krijg je een afschrift en factuur van je laadsessies.

De meeste laadpassen werken in alle Europese landen, waardoor je dus probleemloos naar het buitenland kunt.

Hoe een laadpunt in de buurt vinden?

De meeste consumenten laden hun wagen thuis of op hun werk op, net omdat er verschillende subsidies voor elektrische laadpalen bestaan. Natuurlijk is het niet ongewoon om bv tijdens een roadtrip langs de weg op te laden, waardoor het soms wel lastig kan zijn om een laadpunt te vinden.

Gelukkig bestaan er verschillende websites die een overzicht bieden van alle bestaande laadpalen, inclusief beschikbaarheid en laadsnelheden.