Het recent doorgevoerde beleid dat stelt dat bedrijfswagens vanaf 2026 enkel nog fiscaal aftrekbaar zijn wanneer het om duurzame mobiliteit gaat, heeft ervoor gezorgd dat we de markt van elektrische wagens toch al even in het oog hielden. Wanneer Audi Belgium ons dus aanbood om hun nieuwste, 100% elektrische e-tron GT te testen bij zijn lancering in België, moesten we niet te lang twijfelen.
In een tijdspanne van één week hebben we meer dan 2500 kilometers afgelegd met het 2022 model van de Audi e-tron GT Quattro. De onderstaande recensie is dan ook op deze ervaring gebaseerd!
Een Audi mede ontworpen door Porsche
Nog voor we in de technische details van de wagen duiken, moeten we de overduidelijke olifant in de kamer erkennen: Audi heeft voor het bouwen van deze e-tron GT samengewerkt met de elektrische ingenieur van Porsche, tot op het punt waar de technische architectuur exact dezelfde is als die van de Porsche Taycan.
Hierdoor heeft de Audi e-tron GT niet enkel een gelijkaardige laadsnelheid en actieradius als de Porsche Taycan, maar zijn ook de afmetingen min of meer dezelfde: de Audi is een fractie langer, wat met het blote oog amper waar te nemen is.
Doordat de e-tron GT hetzelfde onderstel heeft als de Porsche Taycan, vallen deze modellen ook onderling perfect te vergelijken: de performantie van de e-tron GT Quattro valt zo het best te vergelijken met de Taycan 4S, terwijl de sportieve RS variant eerder gelijkaardig is aan de Taycan Turbo. De Taycan Turbo S daarentegen heeft geen evenbeeld.
Wat maakt de Audi e-tron GT uniek?
Het onderstel van de wagen mag dan misschien wel mee ontworpen zijn door Porsche, de e-tron GT trekt gewoon het strakke design en sportieve interieur dat we van Audi gewend zijn, door. Op het eerste zicht lijkt hij gebaseerd te zijn op hetzelfde 4-deurs coupé design als de A7, maar onder andere het panoramisch dak en zijn agressieve houding verraden dat hij de assemblagelijn met de Audi R8 deelt.
Maar wat de Audi e-tron GT nu écht uniek maakt, is de “kick down” die we voelen wanneer we als bestuurder de hoogste acceleratie opzoeken. De wagen produceert namelijk standaard een 476 paardenkracht, maar dankzij de launch control’s boost-functie klimt dit op naar 530 paardenkracht. Heerlijk! Bij de RS versie gaat dit nog een stapje hoger, van 598 tot wel 646 paardenkracht.
Naast de verbazingwekkende acceleratie, en de verschillende rijhulpsystemen, viel vooral de korte draaicirkel van de wagen ons op, wat aantoont hoe wendbaar de wagen eigenlijk echt is.
Elektrisch rijden, valt dat al wat mee?
Doordat Audi het onderstel samen met Porsche ontwikkeld heeft, is het onderstel – dat een Lithium-ionbatterij met een netto-energiecapaciteit van 86 kWh bevat – één van de beteren op de markt. Bij standaard wisselstroom laders zal hij ook 11 kW of 22 kW laden, maar bij een gelijkstroom is het oplaadvermogen tot 270 kW de standaard. Gelukkig dat Fastned volop 350kW snelladers doorheen België aan het installeren is.
Met deze Lithium-ionbatterij heeft de e-tron GT een actieradius van 487 km, en heeft aan zo’n snellader slechts vijf minuten nodig om er een afstand van ongeveer 100 kilometer bij te laden. Iets wat we proefondervindelijk getest hebben op de luchthaven van Oostende. En eerlijk toegegeven? Zo’n 20 minuten pauze na 400 kilometer non-stop rijden was eigenlijk best welgekomen.
Doordat de e-tron GT gebruik kan maken van zo’n 200.000 oplaadpunten doorheen heel Europa, is het dus zeker mogelijk om hem te gebruiken voor langere afstanden.
Waar wij eigenlijk het meest aan moesten wennen, is het feit dat elektrische wagens geluidloos zijn. Van buitenaf hoor je enkel de banden draaien, al heeft de wagen wel de optie om een sportief maar kunstmatig geluid te maken.
De Audi e-tron GT, voordeliger op lange termijn
De Audi e-tron GT Quattro is verkrijgbaar vanaf 102.900 euro in standaard uitvoering, terwijl de RS e-tron GT aan 143.200 euro begint. Naarmate je voor meer opties kiest, stijgt de prijs wel drastisch. Ons 2022 Model, met Kemoragrijze metaalkleur en 560PK kost zo al snel 116.000 euro exclusief BTW.
Het is pas wanneer we de actuele kosten berekenen, dat we beseffen dat zo’n e-tron GT op lange termijn misschien wel een heel voordelige keuze is. Zo reikt de Vlaamse overheid verschillende premies en subsidies voor elektrische wagens uit, en is het opladen een stuk goedkoper dan de klassieke brandstoffen.