De elektrische auto is een ontzettend interessant alternatief voor chauffeurs die de traditionele auto met verbrandingsmotor aan de kant willen schuiven voor een duurzaam alternatief.
In dit artikel bespreken we verschillende de elektrische auto als mobiliteitsalternatief, van voordelen en nadelen tot subsidies.
8 Voordelen van de elektrische auto
De wereld evolueert snel en auto’s zijn daar geen uitzondering op; steeds meer autofabrikanten stappen af van de traditionele motor ten gunste van elektrische motoren. Het is geen geheim dat deze nieuwe auto’s minder vervuiling veroorzaken, maar wat betekent het voor de chauffeurs? Laten we 8 voordelen van de elektrische auto voor chauffeurs onderzoeken.
Minder CO2-uitstoot met elektrisch rijden
Doordat een elektrische auto per definitie geen verbrandingsmotor heeft, produceert hij bijna geen CO₂. Dat is een groot voordeel van deze auto ten opzichte van andere alternatieven, zoals benzine- of dieselauto’s.
Verder zijn elektrische auto’s 100% brandstofvrij en produceren ze ook geen giftig NOx uitlaatgas meer én minder stikstofoxiden. Ze doen dus niet alleen ontzettend veel goed voor het milieu maar help je er écht bewust mee om de luchtkwaliteit te verbeteren.
Elektrisch rijden is goedkoper in gebruik
Bij een elektrische wagen hoef je alleen de stroom te betalen, wat in Belgie doorgaans goedkoper is dan het verbruik van rijden met een verbrandingsmotor.
Zo kiezen de eigenaars van een elektrische wagens meestal ook voor de aanschaf van zonnepanelen – inclusief een thuislaadpaal – waardoor ze praktisch gratis kunnen opladen.
EV’s zijn voordeliger rijden dankzij subsidies
Als je de elektrische wagen een tijdje gebruikt, dan krijg je ook nog wel wat subsidies. Zo hebben in Belgie al meer dan 12.000 mensen zich aangemeld voor zo’n vergoeding van énkele tienduizenden euro’s en dat is toch best heel gemakkelijk!
Zo wordt een elektrische wagen in Vlaanderen niet enkel volledig vrijgesteld van BIV (belasting op inverkeerstelling) en van verkeersbelasting, ook de VAA-kosten (voordeel-alle-aard), fiscale aftrekbaarheid, subsidies voor laadpalen en premie voor thuisbatterijen zorgen ervoor dat elektrisch rijden voordeliger is dankzij subsidies.
Steden verbieden diesel-en Benzinewagens
De stad brussel kondigde het begin 2021 al aan: vanaf 2030 zal het niet meer toegelaten zijn om in Brussel te rijden met een auto op diesel, en het verbod zal vanaf 2035 ook gelden op benzinewagens. Hierdoor gaan enkel elektrische voertuigen of waterstofwagens Brussel mogen binnenrijden.
Elektrische wagens zijn geluidsstil
Omdat Elektrische auto’s een geluidloze elektromotor hebben, zijn de wagens ook enorm stil. Hierdoor kunnen de bestuurders meer genieten van hun soundinstallatie, en minder last hebben van omgevingsgeluid.
Hoewel elektrische en hybride plug-in wagens volledig geluidloos kunnen rijden, heeft de Europese Unie een wet opgesteld waardoor de wagens een duidelijk hoorbaar geluid moeten rijden. Dit zodat alle omstaanders en zwakke weggebruikers (zoals fietsers en voetgangers) in het verkeer bewust zouden zijn van hun aanwezigheid.
Een elektrische auto is goedkoper in onderhoud
Bij de klassieke wagen zijn veel van de klasieke onderhoudskosten zoals het vervangen van een distributieriem of de koppelingen gelinkt aan hun verbruiksmotoren, maar bij een elektromotor worden de onderhouds- en slijtage kosten bijna herleid naar nul.
Elektrische voertuigen gaan langer mee
Wanneer we bij de recentste elektrische wagens naar de levensduur van de accu’s kijken, merken we dat zo’n elektrische auto vlot 250.000 kilometers zouden moeten halen.
Deze levensduur is een enorme verbetering sinds de eerste elektrische wagens op de Belgische wegen te vinden waren, en deze levensduur zal doorheen de jaren enkel nog verbeteren.
Elektrisch rijden is veiliger
Bij de aankoop van een nieuwe wagen kijken we natuurlijk niet enkel naar de kosten of de snelheid, maar ook naar de veiligheid.
Zoals alle nieuwe automodellen op de markt komen, moet een elektrische auto ook eerst alle veiligheid testen ondergaan, zoals botsproeven die de wettelijke minimumnorm van veiligheid testen. Elektrische auto’s scoren daar bovengemiddeld, wat betekend dat ze net zo veilig zijn als benzine en diesel auto’s.
4 Nadelen van de elektrische auto
Het is geen geheim dat de elektrische wagens in een sneltempo steeds populairder worden. Veel mensen twijfelen nog of ze de stap naar een elektrische auto moeten zetten, vandaar geven we ook nog 4 nadelen van een elektrische auto aan hun mee.
Laden duur langer dan tanken
Eén van de grootste tegenargumenten voor het aankopen van een elektrische wagen, is het feit dat het opladen van de accu van een elektrische wagen langer duurt dan de tijd dat je nodig hebt voor het voltanken van een klassieke dieselauto.
Dat klopt natuurlijk, al moeten we ook aangeven dat de meeste gebruikers hun elktrische auto’s ‘snachts thuis opaden of aan een laadpaal bij hun op het kantoor, waardoor dit nauwelijks extra tijd inneemt.
Bij een goede planning zou je hier geen last van moeten hebben, tenzij je natuurlijk meer afstand moet overbruggen dat je actieradius toelaat. Maar, zoals het BIVV aangeeft; wanneer je honderden kilometers moet afleggen, leg je sowieso best enkele rustmomenten in.
Elektrische auto’s zijn duurder in aanschaf
Het klopt dat elektrische auto’s doorgaans duurder zijn in aanschaf dan een vergelijkbare auto die op benzine of diesel rijdt.
Natuurlijk is hier wel enige nuance op zijn plaats: omwille van de lagere onderhoudskosten, de verschillende subsidies, het belastingsvoordeel en de uitgespaarde brandstofkosten zal de kost voor een elektrische wagen op lange termein goedkoper zijn.
Elektrische wagens zijn snel verouderd
Doordat de autofabrikanten hun elektrische wagens steeds toegankelijker maken voor de consumenten, zorgen ze op een razendsnel tempo voor nieuwe ontwikkelingen dat de elektrische wagens nog interessanter moeten maken. Van een verbeterde accu, naar een grotere actieradius: in de wereld van elektrische wagens komen vernieuwingen op een razendsnel tempo, want ervoor zorgt dat een elektrische auto tegenwoordig snel wat verouderd zijn.
Actieradius afhankelijk van rijgedrag
De actieradius van een elektrische wagen is niet enkel afhaneklijk van de grote van zijn accu, maar ook van het rijgedrag van de chauffeur en zelfs het verkeer.
Zo is het algemeen geweten dat batterijen het beste presteren tussen een temperatuur van 15 tot 25 graden, waardoor het weer een rol kan spelen op de actieradius.
Anderzeids gaat een chauffeur in de winter met de verwarming willen rijden, en in de zomer met een airco. Deze hebben beide energie nodig, wat natuurlijk afkomstig is van de accu.
Elektrische auto’s houden daarmee ook van een rustig rijgedrag, op een gelijkmatig tempo. Hoe onrustiger je rijd, hoe meer impact je accu zal voelen.